Da der på ansøgningstidspunktet hverken er en praksis eller resultater i forhold til tilbuddet, må bedømmelse af indikatorerne foretages på et vidensgrundlag, som består af ansøgers beskrivelser, redegørelser og overvejelser, som fremgår af ansøgningsskemaet, fra de afholdte interviews, og som er indberettet til Tilbudsportalen.
Overordnet set kan ansøgers forudsætninger for og forventede evne til at opfylde kvalitetsmodellens indikatorer, vurderes ved, om tilbuddets beskrivelser, redegørelser og overvejelser, er så fyldestgørende som muligt og konkrete fagligt relevante og velfunderede.
Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet eksempler på, hvordan indikatorerne i temaerne ”Målgruppe, metode og resultater” og ”Kompetencer” kan udfoldes og bidrage til at styrke vidensgrundlaget. Temaerne er udvalgt, fordi de er væsentlige for et tilbuds indsats i forhold til borgeren.
Der gives endvidere eksempler på refleksionsspørgsmål og forhold, der kan vægtes, i vurderingen af ansøgers forudsætninger for og forventede evne til at opfylde kvalitetsmodellens indikatorer.
Eksempler på udfoldelse af indikatorens ordlyd
Refleksionsspørgsmålene tager afsæt i Social- og Boligstyrelsens Håndbog i lovende praksis, Resultatdokumentation og evaluering - håndbog for sociale tilbud og begrebsbase.