Børn og unge giver selv udtryk for, at de gerne vil inddrages i beslutninger, der vedrører dem, og de oplever, at de har betydningsfuld viden at bidrage med.
”Det er ret forkert kun at spørge forældrene, for du får ikke den fulde sandhed – max. den halve.” Sådan siger en 16-årig pige om betydningen af at tale med hende, da hun blev interviewet i forbindelse med projektet ”Styrket inddragelse af børn og unge med psykiske funktionsnedsættelser”.
Nogle børn og unge med handicap oplever imidlertid, at de kun i begrænset omfang bliver lyttet til og har indflydelse på deres egen sag.
Ligeværdig behandling
Når børn og unge med handicap har en sag i kommunen, er det vigtigt at inddrage dem. På den måde behandler man dem ligeværdigt og som individer, der lyttes til, og de har mulighed for at få indflydelse på beslutninger, der vedrører dem.
Man får også adgang til viden om, hvad der er betydningsfuldt for barnet eller den unge selv. Og det har betydning for kvaliteten af sagsbehandlingen, da barnets eller den unges viden om sin egen situation skaber afsæt for bedre og mere velfungerende indsatser. Børn og unges oplevelse af at blive set, hørt og forstået øger desuden deres motivation, og understøtter dem i at opbygge og udvikle strategier til at mestre et så selvstændigt liv som muligt.
Desuden har børn og unge med handicap - ligesom alle andre børn og unge - ret til at blive inddraget og have indflydelse på forhold, der vedrører dem, når de har en sag i kommunen.
Få inspiration til dit arbejde med inddragelse af børn og unge med handicap
Arbejder du på myndighedsområdet, kan du finde udgivelser, redskaber og inspiration til det generelle arbejde med inddragelse af børn og unge i egen sag hos Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv samt inddragelse af børn og unge med funktionsnedsættelse via et videnstema om inddragelse af børn og unge med handicap i egen sag.
Herunder er samlet en række udgivelser til inspiration, når du som fagperson eller leder gerne vil styrke inddragelsen af børn og unge med funktionsnedsættelse.