Inddragelse på anbringelsessteder

Inddragelse af børn og unge i små og store beslutninger om deres hverdagsliv er essentielt for deres trivsel og udvikling og er samtidig med til at styrke deres mestringsevne. Find her inspiration og redskaber til, hvordan I som pædagogiske medarbejdere eller plejeforældre kan sikre, at børn og unge føler sig hørt og inddraget.

Ved at inddrage børn og unge i det, der påvirker deres dagligdag, kan I som pædagogiske medarbejdere eller plejeforældre være med til at skabe en tryg og inkluderende atmosfære, der skaber grobund for udvikling, mestring og livskvalitet. Det gælder både inddragelse i det nære hverdagsliv, og når der skal tages større beslutninger i barnets eller den unges liv om fx valg af skole eller skift af anbringelsessted.

De materialer, I finder her, tager udgangspunkt i den nordirske professor Laura Lundys model for børneinddragelse og et tidssvarende børnesyn, hvor børn og unge anerkendes som aktører i egen ret.

Materialerne består af viden og en stribe konkrete redskaber til, hvordan man kan sikre, at børnene og de unge i højere grad bliver inddraget i hverdagslivet på anbringelsesstedet.

Viden og redskaber

Kontakt

Lotte Hestbæk
Chefkonsulent

Inddragelse på myndighedsområdet

Vil du vide mere om inddragelse af børn og unge på myndighedsområdet? 

Klik her for at finde viden og redskaber