Der er behov for, at vi har en fælles faglig og værdimæssig tilgang i indsatsen for udsatte børn og unge, så både trivsel, faglig udvikling og positive læringsfællesskaber sættes i højsædet. Det indebærer blandt andet en stærkere sammenhæng mellem skole- og socialområdet på både nationalt, kommunalt og institutionelt niveau.
Social- og Boligstyrelsens strategi for området har et nationalt fokus og løber i tre spor:
- Etablering af et partnerskab for en national dagsorden om at styrke læring og skolegang for udsatte børn og unge på tværs af skole- og socialområdet. Se mere om partnerskabet i fold-ud menuen nedenfor.
- Strategisk samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om fx snitflader mellem to politiske aftaler om Børnene Først, så aftalerne koordineres mest muligt til gavn for kommuner og borgere.
- Opsamling og praksisrettet formidling af viden om udsatte børn og unges skolegang og læring, så relevant viden målrettes fagprofessionelle og kan bringes i spil i kommunernes arbejde med målgruppen.