Omstilling til et styrket tværprofessionelt samarbejde om skolegang og læring

Børn og unge i udsatte positioner får ofte en mangelfuld skolegang. For at vi kan styrke deres skolegang og læring, er der brug for et tættere samarbejde på tværs af skole- og socialområdet, som overskrider faglige og organisatoriske barrierer.

Det kræver et tæt og koordineret samarbejde mellem social- og skoleområdet at understøtte skolegang og læring for børn og unge i udsatte positioner.

Der mangler nemlig ofte systematik, kontinuitet, fælles ansvar og inddragelse af barnets perspektiver i den støtte, som børn og unge i udsatte positioner får til deres skolegang.

En række forhold hjælper omstillingen til et styrket og tættere samarbejde på vej. Herunder har vi identificeret fire forhold, der har betydning for arbejdet:

Fælles målsætninger på tværs af sektorer og faggrupper

Et fælles børnesyn og fælles målsætninger er et vigtigt fundament for et tættere tværprofessionelt samarbejde mellem skole- og socialområdet.

Det gælder både fælles faglige målsætninger på strategisk ledelsesniveau og fælles målsætninger i praksis for de professionelle, børnene og deres forældre.

Med de fælles målsætninger bliver udsatte børn og unges skolegang en fælles opgave og målsætningerne kan danne udgangspunkt for de fælles løsninger, der skal findes på tværs af skole, familieafdeling, civilsamfund, forældre og børn.

Tværfagligt ledelsessamarbejde

Ledelserne spiller en vigtig rolle, når opgaver skal løses på tværs af skole- og socialområdet. Et tæt ledelsessamarbejde på strategisk niveau er nødvendigt for at skabe omstilling til et styrket tæt tværprofessionelt samarbejde i praksis.

Ledelserne kan med et tæt indbyrdes samarbejde, der bygger på fælles børnesyn og målsætninger nedbryde klassiske opdelinger mellem sektorer.

Ledelsessamarbejdet baner vejen for, at organisering og ressourcefordeling af både økonomi og medarbejdere kan kombineres og anvendes fleksibelt således, at barnets behov sættes i centrum for indsatser.

Inddragelse af barnets perspektiv

Barnets og familiens perspektiver og behov bør være styrende for indsatser. Når børn og deres forældre inddrages som eksperter i deres eget liv, er det med til at skabe meningsfulde indsatser, hvor barnets hverdag er holdepunktet snarere end de enkelte fagområder.

Inddragelsen er på samme tid med til at styrke børn og unge i udsatte positioners tillid og tiltro til egne evner samt fastholde motivation for forandring i familien.

Tydelig retning og ansvarsfordeling for den fælles opgave

I tværgående indsatser er der ofte brug for en tovholder, som har ansvaret for at sikre retning, systematik og sammenhæng for barnet og familien, når forskellige dele af forvaltninger skal arbejde sammen om en indsats. Tydelige arbejdsgange og ansvarsområder skal medføre, at potentialet i at arbejde sammen på tværs af sektorer og professioner bliver indfriet.

Få mere inspiration til at styrke det strategiske ledelsessamarbejde om udsatte børn og unges skolegang i et inspirationsmateriale med erfaringer fra fire kommuner.

Find materialet her

Erfaringerne bygger desuden på Social- og Boligstyrelsens projekter og initiativer for at styrke skolegang, læring og trivsel via et tæt samarbejde mellem skole- og socialområdet.

Læs mere her

 

Kontakt

Iben Attrup Nielsen
Chefkonsulent

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her