Om skolegang og læring for børn og unge i udsatte positioner

Børn og unge i udsatte positioner trives generelt dårligere i grundskolen og har højere skolefravær end deres jævnaldrende. En mangelfuld skolegang kan have vidtrækkende konsekvenser for børn og unges vej til voksenlivet og deres muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.

En god skolegang er en af de mest betydningsfulde enkeltstående faktorer for, hvordan børn og unge i udsatte positioner klarer sig senere i livet og lykkes med at etablere en selvstændig voksentilværelse.

Samtidig ved vi, at netop børn, der får særlig støtte i hjemmet, og børn, som er anbragt uden for hjemmet, samlet set klarer sig betydeligt dårligere i skolen sammenlignet med deres jævnaldrende.

Social- og Boligstyrelsen finder det derfor vigtigt at styrke skolegang, læring og trivsel i grundskolens 0. til 10. klasse for børn og unge i udsatte positioner, som modtager en social indsats med særlig støtte eller er anbragt uden for hjemmet.

Kontakt

Iben Attrup Nielsen
Chefkonsulent

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her