Kvalitet i sagsbehandlingen er fundamentet for, at børn og unge får den nødvendige hjælp og støtte, de har behov for, så de kan opnå de samme muligheder for omsorg, læring, personlig udvikling, trivsel, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende.
Kvalitet i sagsbehandlingen skal både være juridisk og socialfaglig og handler bl.a. om systematisk sagsarbejde, en tydelige fælles faglig retning og ensartethed i sagsbehandlingen, og det kræver et kontinuerligt ledelsesmæssigt fokus at arbejde med dette.
Social- og Boligstyrelsens forståelse af kvalitet i sagsbehandlingen bygger på Social-, Bolig- og Ældreministeriets pejlemærker:
- Inddragelse
- Faglig udredning
- Valg af indsats
- Opfølgning
Anbefalingerne kan bruges som rettesnor for sagsbehandlingen i landets kommuner og i deres arbejde med at implementere barnets lov.
Du kan hente "Anbefalinger til kvalitet i sagsbehandlingen" her
Social- og Boligstyrelsen anbefaler desuden, at I benytter ledelsestilsyn i jeres arbejde med kvalitet i sagsbehandlingen.
Læs mere om ledelsestilsyn her