Det er vigtigt, at medarbejdere på anbringelsessteder og plejefamilier bidrager aktivt til at skabe sammenhæng og bygge bro mellem de læringsmiljøer, som barnet eller den unge indgår i. Anbragte børn og unge har krav på at møde voksne både i dagtilbuddet, i skolen, på uddannelsesstedet og dér, hvor de bor, som tror på deres evner og muligheder, og som hjælper dem ind i de sociale og faglige fællesskaber. Det er i den forbindelse vigtigt, at de medarbejdere på anbringelsesstedet og plejefamilien, som har indgående kendskab til barnets evner og forudsætninger, også tager ansvar for at hjælpe med til skabe en positiv fortælling om barnet eller den unge, der kan få pædagoger og lærer til at opdage barnets styrker.
Sammenhængen mellem barnets eller den unges læringsmiljøer kan styrkes igennem et fælles og koordineret samarbejde mellem anbringelsesstedet og dagtilbuddet, skolen eller uddannelsesstedet. Dette kan bidrage til gensidig indsigt i barnets ressourcer og udfordringer i de forskellige arenaer, som barnet færdes i og bidrage til en fælles tilgang til barnets læring og trivsel.
Samarbejdet kan f.eks. omhandle løbende gensidig orientering om forhold i hverdagen, der påvirker barnets situation i enten skole eller hjem. Dette kan understøtte, at barnet grundlæggende mødes med forståelse for dets livssituation, deltagelsesmuligheder og behov for støtte. Samarbejdet kan også handle om, at anbringelsesstedets pædagogiske indsats tager afsæt i skolefaglige mål i elevplanen, og at der etableres en fælles handleplan for støtten til barnet eller den unge.
Samarbejdet mellem dagtilbud, skole eller uddannelsessted og tilbuddet eller plejefamilien kan være af både formel og uformel karakter.
På et formelt niveau kan det f.eks. være deltagelse i forældremøder, skole/hjem-samtaler og afholdelse af jævnlige netværksmøder omkring barnet, hvor medarbejdere eller plejeforældre bidrager med viden om barnets situation i hverdagen, og videreformidler denne viden til lærere/ pædagoger.
Afhængig af behovet bør samarbejdet mellem anbringelsesstedet og barnets dagtilbud, skole eller uddannelsessted ligne skole/hjemsamarbejdet for andre børn og unge mest muligt. Dette indebærer også, at plejefamilien eller medarbejderne på anbringelsesstedet kontinuerligt følger med i kommunikationen via f.eks. Aula.
På et mere uformelt plan kan det være deltagelse i f.eks. fødselsdage, lejrskoler og forældrearrangementer. Det er væsentligt, at der i tilbuddet eller i plejefamilien er opmærksomhed på at understøtte relationer og venskaber med andre børn/unge i form af legeaftaler, fælles fritids aktiviteter mv., da dette kan bidrage til at øge barnets trivsel i f.eks. skole eller dagsinstitution.