Håndbog for socialtilsyn

Håndbog for socialtilsyn er målrettet de fem kommunale socialtilsyn, og støtter socialtilsynet i at foretage vurderinger og træffe afgørelser på et ensartet og systematisk vidensgrundlag.

Information

Håndbogen for socialtilsynene, der er tilgængelig i webformat på disse sider, opdateres ikke længere. Det skyldes, at Social- og Boligstyrelsens opgaver med at følge og understøtte socialtilsynene bortfalder med udgangen af 2024. Håndbogen stilles dog fortsat til rådighed for socialtilsynenes medarbejdere og ledere og evt. andre interesserede.

De sidste ajourføringer af håndbogen er foretaget i december 2024. Evt. henvisninger til lovgivning er ligeledes ikke opdateret siden dette tidspunkt, og der kan være kommet ny eller ændret lovgivning på området. 

Med afsæt i gældende lovgivning guider håndbogen socialtilsynet i, hvordan loven kan omsættes til en ensartet, fagligt kompetent og systematisk praksis.

Håndbogen indeholder anbefalinger, vejledning og inspiration til, hvordan socialtilsynet udøver en velunderbygget tilsynsvirksomhed af høj kvalitet.

Revidering af håndbogen

Håndbog for socialtilsyn er udarbejdet af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion, som løbende reviderer indhold i takt med, at rammerne for socialtilsynet og den konkrete tilsynspraksis udvikler sig.

Har du forslag til ændringer eller tilføjelser, kan du kontakte Social- og Boligstyrelsens auditfunktion på mail: tilsynogkoordination@sbst.dk