Politik og strategi

Er der en rød tråd fra kommunens politiske visioner til afdelingens strategiske fokusområder, kvalitetsstandarder og retningslinjer for sagsbehandlingen?

Her på siden finder du taskforcens anbefalinger til, hvordan kommunen tilrettelægger et hensigtsmæssigt styringsgrundlag for sit arbejde på handicapområdet. Anbefalingerne bygger på taskforcens kvalitetskriterier. der er udgangspunkt for vores analyser af kommunernes praksis. Desuden finder du en række materialer, som du kan lade dig inspirere af, når du arbejder med politik og strategi i din egen kommune.

Taskforcens anbefalinger

Et  fælles fagligt grundlag med afsæt i fx politikker, strategier og handleplaner er en forudsætning for en ensartet og systematisk praksis. Det vil sige, at rådgiverne har den samme tilgang, og at de benytter de samme redskaber og metoder.

Politik for handicapområdet

Taskforcen anbefaler, at kommunen har en politik, der sætter rammer og retning for sagsbehandlingen på handicapområdet, som er udmøntet i strategier og/eller fokusområder. 

Hvorfor: Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, hvordan kommunen planlægger og udfører sagsbehandlingen på handicapområdet. En politik tydeliggør de politiske ambitioner, visioner eller værdier for, hvordan kommunen vil arbejde på handicapområdet.

Strategi for handicapområdet

Taskforcen anbefaler, at kommunen har en strategi, der sætter ledelsesmæssig ramme og retning for arbejdet på handicapområdet, som er omsat i retningslinjer, udviklingsinitiativer eller kompetenceudvikling, der understøtter god kvalitet i sagsbehandlingen. 

Hvorfor: En strategi for kommunens arbejde på handicapområdet bidrager til at konkretisere, hvordan kommunens politiske retning udmøntes i praksis. I strategien omsættes de politiske ambitioner til konkrete aktiviteter og mål, der gør det muligt at følge op og vurdere, om arbejdet er på rette vej.

Kvalitetsstandarder for handicapområdet

Taskforcen anbefaler, at kommunen har kvalitetsstandarder for handicapområdet. Kvalitetsstandarder beskriver indholdet og omfanget af de indsatser, kommunen som udgangspunkt tilbyder borgerne, hvis borgerne vurderes at opfylde betingelserne for at få hjælp efter den pågældende bestemmelse.

Hvorfor: Kvalitetsstandarden er en politisk besluttet ramme for, hvad der som udgangspunkt tilbydes. Kvalitetsstandarder understøtter, at borgerne er bekendt med kommunens serviceniveau og fungerer samtidig som retningslinjer for kommunens sagsbehandlingspraksis. Der skal dog altid foretages en konkret og individuel vurdering af, om borgerens behov giver anledning til, at kommunens kvalitetsstandard fraviges.

Ledelsesinformation

Taskforcen anbefaler, at kommunen systematisk indsamler data om den økonomiske og faglige udvikling på handicapområdet, som anvendes til udvikling og styring af kommunens arbejde på handicapområdet. 

Hvorfor: Indsamling og formidling af data til henholdsvis medarbejdere, ledelse og politikere skaber fundament for drøftelser og beslutninger om udvikling af kvaliteten i sagsbehandlingen. Desuden bidrager det til, at kommunen kan prioritere sine ressourcer på et oplyst grundlag.

Materialer fra taskforcen

Herunder finder du et udvalg af skabeloner, redskaber og inspirationsmateriale, taskforcen har indsamlet vedrørende temaet politik og strategi.

Strategi for data og ledelsesinformation

Frederikssund Kommune giver her sit bud på en strategi for, hvordan man skaber en kultur, hvor beslutninger træffes på baggrund af faglig og økonomisk viden. Her kan du læse om kommunens vision om at blive mere datadreven, forudsætningerne derfor og hvordan data formidles. Du kan også læse om, hvad data er og hvor de kommer fra, samt hvilke spørgsmål, du kan stille dig selv, hvis du gerne vil blive bedre til at styre og lede med data.

Hent Strategi for data og ledelsesinformation

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her