Et fælles fagligt grundlag, hvor der fx er en fælles procedure for overgangen fra barn til voksen og retningslinjer for det tværfaglige samarbejde, er en forudsætning for en ensartet og systematisk praksis. Det vil sige, at rådgiverne har den samme tilgang, og at de benytter de samme redskaber og metoder.
Procedure for overgangen fra barn til voksen
Taskforcen anbefaler at, kommunen har en procedure for håndtering af overgangen fra børnehandicap til voksenhandicapområdet.
Hvorfor: En fælles procedure for overgangen bidrager til, at kommunen handler rettidigt og hensigtsmæssigt i forhold til at sikre en god overgang for borgeren. Desuden kan en procedure bidrage til at skabe overblik over, hvem der skal handle hvornår i forbindelse med overgangen.
Systematisk sagsbehandling
Taskforcen anbefaler at, kommunen arbejder systematisk med overgangen i overensstemmelse med lovgivning og offentliggjort praksis.
Hvorfor: En systematisk tilgang til overgangen i overensstemmelse med lovgivning og offentliggjort praksis bidrager til en smidig sagsgang. Det bidrager desuden til, at borgeren er forberedt på overgangen og får den rette indsats.
Helhedsorienteret sagsbehandling
Taskforcen anbefaler at, kommunen har samarbejdsaftaler mellem handicapområdet og andre fagområder i kommunen, som bidrager til at sikre en helhedsorienteret indsats.
Hvorfor: Borgeren har krav på en helhedsorienteret sagsbehandling. En fælles samarbejdsaftale sikrer, at forskellige fagområder kender deres roller og ansvar i forhold til det tværfaglige samarbejde, så indsatser tilrettelægges ud fra borgerens samlede støttebehov og borgeren oplever en sammenhængene indsats.
Retningslinjer for det tværfaglige samarbejde
Taskforcen anbefaler at, samarbejdet mellem handicapområdet og andre fagområder i kommunen bygger på fælles retningslinjer og faste mødefora.
Hvorfor: Fælles retningslinjer for det tværfaglige samarbejde og faste mødefora bidrager til, at borgeren får en koordineret og ensartet sagsbehandling. Desuden skaber den overblik over de enkelte afdelingers roller og ansvar.