Helhed og sammenhæng

Er det tværfaglige samarbejde tilrettelagt på en måde, der sikrer en helhedsorienteret sagsbehandling på handicapområdet?

Her på siden finder du taskforcens anbefalinger til kommunens samarbejde mellem handicapområdet og de øvrige områder i kommunen. Anbefalingerne bygger på taskforcens kvalitetskriterier, der er udgangspunkt for vores analyser af kommunernes praksis. Desuden finder du en række materialer, som du kan lade dig inspirere af, når du arbejder med helhed og sammenhæng i din egen kommune.

Taskforcens anbefalinger

Et  fælles fagligt grundlag, hvor der fx er en fælles procedure for overgangen fra barn til voksen og retningslinjer for det tværfaglige samarbejde, er en forudsætning for en ensartet og systematisk praksis. Det vil sige, at rådgiverne har den samme tilgang, og at de benytter de samme redskaber og metoder.

Procedure for overgangen fra barn til voksen

Taskforcen anbefaler at, kommunen har en procedure for håndtering af overgangen fra børnehandicap til voksenhandicapområdet. 

Hvorfor: En fælles procedure for overgangen bidrager til, at kommunen handler rettidigt og hensigtsmæssigt i forhold til at sikre en god overgang for borgeren. Desuden kan en procedure bidrage til at skabe overblik over, hvem der skal handle hvornår i forbindelse med overgangen.

Systematisk sagsbehandling

Taskforcen anbefaler at, kommunen arbejder systematisk med overgangen i overensstemmelse med lovgivning og offentliggjort praksis.

Hvorfor: En systematisk tilgang til overgangen i overensstemmelse med lovgivning og offentliggjort praksis bidrager til en smidig sagsgang. Det bidrager desuden til, at borgeren er forberedt på overgangen og får den rette indsats.

Helhedsorienteret sagsbehandling

Taskforcen anbefaler at, kommunen har samarbejdsaftaler mellem handicapområdet og andre fagområder i kommunen, som bidrager til at sikre en helhedsorienteret indsats. 

Hvorfor: Borgeren har krav på en helhedsorienteret sagsbehandling. En fælles samarbejdsaftale sikrer, at forskellige fagområder kender deres roller og ansvar i forhold til det tværfaglige samarbejde, så indsatser tilrettelægges ud fra borgerens samlede støttebehov og borgeren oplever en sammenhængene indsats.

Retningslinjer for det tværfaglige samarbejde

Taskforcen anbefaler at, samarbejdet mellem handicapområdet og andre fagområder i kommunen bygger på fælles retningslinjer og faste mødefora. 

Hvorfor: Fælles retningslinjer for det tværfaglige samarbejde og faste mødefora bidrager til, at borgeren får en koordineret og ensartet sagsbehandling. Desuden skaber den overblik over de enkelte afdelingers roller og ansvar.

Materialer fra taskforcen

Herunder finder du et udvalg af skabeloner, redskaber og inspirationsmateriale, taskforcen har indsamlet vedrørende temaet Helhed og sammenhæng.

Samarbejdskontrakt

Eksempel på skabelon til kontrakt, der beskriver og tydeliggør samarbejdet mellem to afdelinger. Kontrakten sikrer fælles begrebsforståelse, klare arbejdsgange og tydelige rollefordeling mellem afdelingerne, hvilket understøtter en helhedsorienteret sagsbehandling.

Hent Samarbejdskontrakt

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her