Hjælp til implementering af VUM 2.0

Social- og Boligstyrelsen tilbyder kommunerne hjælp til at styrke kvaliteten i brugen af VUM 2.0.

Som led i udbredelsen af den opdaterede voksenudredningsmetode (VUM 2.0) tilbyder Social- og Boligstyrelsen løbende lange eller korte implementeringsforløb fra efteråret 2023 til og med 2025.

Formålet med forløbene er at styrke brugen af VUM 2.0 på de områder, hvor kommunerne oplever udfordringer med implementeringen. Desuden får kommunen viden og redskaber til at fortsætte udviklingsarbejdet på egen hånd, efter forløbet med Social- og Boligstyrelsen er gennemført.

Hvad er et implementeringsforløb?

I forløbet arbejder kommunen sammen med Social- og Boligstyrelsen om at identificere udviklingsområder, inden for hvilke kommunen arbejder med forbedringstiltag gennem prøvehandlinger.

Indledningsvist ansøger kommunen om én af fire pakker med hvert sit fokus. Hvis ansøgningen imødekommes, vælger kommunen i samarbejde med styrelsen herefter de specifikke udviklingsområder, der skal arbejdes med i forløbet. De fire pakker, der kan vælges imellem ved ansøgning, er:

  • Pakke A: Sagsåbning og -oplysning
  • Pakke B: Sagsvurdering, handleplan og bestilling
  • Pakke C: Dokumentation og opfølgningen
  • Pakke D: Datainformeret sagsbehandling

Et langt implementeringsforløb om VUM 2.0 strækker sig over et halvt år. Et kort forløb kan tilrettelægges til en varighed fra syv til 22 uger.

Social- og Boligstyrelsen kan ikke tilbyde rådgivning i konkrete borgersager eller deciderede undervisningsforløb i Voksenudredningsmetoden som en del af implementeringsforløbet om VUM 2.0.

Indhold i et implementeringsforløb

Forløbets pakker, faser og aktiviteter er beskrevet i vejledningen til ansøgning om implementeringsforløb om VUM 2.0, som findes nederst på denne side. Heri er også beskrevet kriterierne for tildeling af et forløb.

Herunder ses en oversigt over aktiviteter i implementeringsforløbets fire faser:

Fase 1 - Planlægning

LANG

Kommunen planlægger sammen med SBST forløbet - herunder:

  • Tidsplan
  • etablering af implementeringsgruppe
  • Igangsættelse af analyse

KORT

Kommunen planlægger sammen med SBST forløbet - herunder:

  • Tidsplan
  • Valg af de områder, kommunen vil arbejde med i forløbet


Fase 2 - Forberedelse

LANG

Sammen med SBST gennemfører kommunens implementeringsgruppe en:

Forberedelsesworkshop:

  • Gennemgang af analyse
  • Valg af de områder, der skal arbejdes med i forløbet

Forandringsworkshop:

  • Udarbejdelse af implementeringsplan
  • Udarbejdelse af formål, mål og succeskriterier for udviklingsområder
  • Udarbejdelse af prøvehandlinger

KORT

Sammen med SBST gennemfører alle rådgivere og ledere i den aktuelle afdeling en forandringsworkshop:

  • Udarbejdelse af formål, mål og succeskriterier for udviklingsområder
  • Udarbejdelse af prøvehandlinger


Fase 3 - Udvikling

LANG

Kommunen gennemfører to udviklingsworkshop som led i udviklingsfasen, hvor de:

  • Samler op på igangsatte prøvehandlinger
  • Igangsætter næste runde af prøvehandlinger

I løbet af udviklingsfasen tilbydes kommunen sparringsmøder. 

KORT

Kommunen gennemfører op til tre udviklingsworkshop, afhængig af udviklingsfasens længde, hvor de:

  • Samler op på igangsatte prøvehandlinger
  • Igangsætter næste runde af prøvehandlinger

I løbet af udviklingsfasen tilbydes kommunen sparringsmøder. Desuden kan SBST deltage i én udviklingsworkshop.


Fase 4 - Forankring

LANG

Som afslutning på implementeringsforløbet holder SBST sammen med kommunens implementeringsgruppe en forankringsworkshop, hvor der:

  • Præsenteres en ny analyse, med fokus på de områder, der er arbejdet med i forløbet
  • Besluttes hvilke prøvehandlinger, der skal forankres i en forankringsplan
  • Evalueres på implementeringsforløbet

KORT

Som afslutning på implementeringsforløbet holder SBST sammen med afdelingens ledere og rådgivere en forankringsworkshop, hvor der:

  • Besluttes hvilke prøvehandlinger, der skal forankres i afdelingen
  • Evalueres på implementeringsforløbet

I marts 2026 inviteres de kommuner, der har deltaget i et implementeringsforløb om Voksenudredningsmetoden til en Tværkommunal temadag, med:

  • Deling af erfaringerne med prøvehandlinger
  • Udveksling af erfaringer med implementeringen af Voksenudredningsmetoden

Forventet udbytte af et implementeringsforløb

Gennem et implementeringsforløb med Social- og Boligstyrelsen kan kommunen forvente at få:

  • En kort analyse, der viser styrker og udfordringer i relation til den valgte implementeringspakke (gælder kun langt forløb)
  • Rådgivning om implementeringsbarrierer og -drivkræfter
  • Rådgivning og redskaber til at arbejde med prøvehandlinger
  • Konkret rådgivning om anvendelsen af VUM 2.0
  • Processtøtte indeholdende en række møder og workshops

 

Kontakt

Maj-Britt Lundum Storm
Chefkonsulent

Kan ikke søges

Det er ikke længere muligt at søge om et implementeringsforløb om Voksenudredningsmetoden.

Alle implementeringsforløb for 2025 er desværre tildelte.

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her