Retten til at klage

Du oplever måske, at nogle af de beslutninger, der bliver truffet i din kommune eller af ungdomskriminalitetsnævnet, og som handler om dig, er uretfærdige eller dårlige. Det kan også være, at du oplever, at dine plejeforældre beslutter eller gør noget, der har betydning for dig, og som du er meget utilfreds med. I nogle situationer vil du have mulighed for at klage. I andre situationer kan du måske få hjælp af andre voksne til at finde en løsning på det, som du er utilfreds med.

Nogle af de beslutninger, som bliver taget om dig og din hverdag, kaldes for “afgørelser”. Fx er det en “afgørelse” i din sag, hvis det bliver besluttet, at du skal anbringes. En afgørelse kan du eller dine forældre klage over, hvis I synes, at den er forkert. Det betyder, at der er andre voksne, i det, der hedder Ankestyrelsen, som skal kigge på din sag og beslutte, om afgørelsen er rigtig eller forkert. Det er ikke sikkert, at du får ret i din klage, men du har altid ret til at få at vide, hvorfor der er truffet de afgørelser, der er.

Hvis det, du er utilfreds med, ikke er en afgørelse, eller hvis du ikke er gammel nok til at klage, er der andre muligheder for, at du kan fortælle om det, du er utilfreds med, til voksne, som måske kan hjælpe dig med at finde løsninger. Det er også en form for klage.

Der er forskellige steder, hvor du kan klage. Hvor du skal klage henne, kommer an på, hvad du klager over:

  • Klag til Ankestyrelsen om bl.a.: Jeg er anbragt i en plejefamilie, og det forstår jeg ikke
  • Klag til Socialtilsynet om bl.a.: Mine plejeforældre er ofte sure og skændes meget.

I svarene til spørgsmålene herunder kan du også læse om, hvem du kan klage til i bestemte situationer.

Socialtilsynet er en offentlig myndighed, der har godkendt den plejefamilie, som du bor hos. Socialtilsynet skal løbende holde øje med, at dine plejeforældre giver dig, tryghed og omsorg og gode muligheder for, at du kan udvikle dig.

Hvis du er meget utilfreds med de forhold, som dine plejeforældre tilbyder dig, har du altid mulighed for at henvende dig anonymt til det socialtilsyn, der fører tilsyn med din plejefamilie. Det hedder en ”Whistleblower-ordning”. Hvilket socialtilsyn du skal henvende dig til, afhænger af, hvor i landet, din plejefamilie bor.

Hvis du har noget, du gerne vil klage over, kan det være en god ide at tale med en voksen, fx din børne- og ungerådgiver, om, hvordan du gør det.

BørneTelefonen

Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du klager, og hvor du skal klage henne, men ikke kender nogen voksne, som du har tillid til, kan du enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte med de voksne på BørneTelefonen på www.boernetelefonen.dk.

Det lyder ikke rart, og du bør snakke med din børne- og ungerådgiver, eller en anden voksen, som du har tillid til, om det. Du kan også vælge at kontakte det socialtilsyn, der fører tilsyn med din plejefamilie. Du kan vælge at være anonym, når du kontakter socialtilsynet. Se links til de enkelte socialtilsyn længere oppe på siden.

Hvis din børne- og ungerådgiver eller børne- og ungeudvalget har besluttet, at du skal anbringes i en plejefamilie, kan du klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, hvis du er fyldt 10 år.

Hvis det er Ungdomskriminalitetsnævnet, der har besluttet, at du skal anbringes i plejefamilien, kan du klage over afgørelsen til Ankestyrelsen, hvis du er fyldt 12 år.

Hvis du er utilfreds, og er gammel nok til at klage, kan du tale fx med din børne- og ungerådgiver, eller ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Hvis du ikke er gammel nok til selv at klage til Ankestyrelsen, kan du eventuelt snakke med dine forældre om, at du er utilfreds. De vil som oftest have mulighed for at klage på dine vegne.

Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med. Du skal snakke med din børne- og ungerådgiver om, hvorvidt klagen skal sendes til kommunen eller direkte til Ankestyrelsen.

Hvis du er utilfreds med den afgørelse, der er truffet om, at du skal hjem igen, kan du klage til Ankestyrelsen. Du kan klage, hvis du er fyldt 10 år, og det er din børne- og ungerådgiver, der har besluttet, at du skal hjem. Hvis det er Ungdomskriminalitetsnævnet, der har besluttet, at du skal flytte hjem, skal du være 12 år for at klage til Ankestyrelsen.

Hvis du er utilfreds og er gammel nok til at klage, kan du snakke fx med din børne- og ungerådgiver, eller ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så de kan hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.

Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med. Du skal snakke med din børne- og ungerådgiver om, hvorvidt klagen skal sendes til kommunen eller direkte til Ankestyrelsen.

Hvis du synes, at der er for mange regler eller for urimelige regler i den plejefamilie, du bor hos, er det en god ide at tale med dine plejeforældre om det først. Det kan være, at de godt kan se, at det er lidt for meget for dig, hvis du forklarer dem det.

Hvis det ikke hjælper at snakke med dine plejeforældre, kan du snakke med din børne- og ungerådgiver om, at du oplever, at reglerne er urimelige. Du kan også drøfte det med den tilsynsførende fra socialtilsynet, der kommer på tilsynsbesøg. Kan du ikke vente på tilsynsbesøget, har du også mulighed for anonymt at henvende dig til socialtilsynet.

Hvis du er i tvivl, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk). De kan hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage eller kontakt til det rigtige socialtilsyn.

Kontakt

Annie Gaardsted Frandsen
Specialkonsulent