Nogle af de beslutninger, som bliver taget om dig og din hverdag, kaldes for “afgørelser”. Fx er det en “afgørelse” i din sag, hvis det bliver besluttet, at du skal anbringes. En afgørelse kan du eller dine forældre klage over, hvis I synes, at den er forkert. Det betyder, at der er andre voksne, i det, der hedder Ankestyrelsen, som skal kigge på din sag og beslutte, om afgørelsen er rigtig eller forkert. Det er ikke sikkert, at du får ret i din klage, men du har altid ret til at få at vide, hvorfor der er truffet de afgørelser, der er.
Hvis det, du er utilfreds med, ikke er en afgørelse, eller hvis du ikke er gammel nok til at klage, er der andre muligheder for, at du kan fortælle om det, du er utilfreds med, til voksne, som måske kan hjælpe dig med at finde løsninger. Det er også en form for klage.
Der er forskellige steder, hvor du kan klage. Hvor du skal klage henne, kommer an på, hvad du klager over:
- Klag til Ankestyrelsen om bl.a.: Jeg er anbragt i en plejefamilie, og det forstår jeg ikke
- Klag til Socialtilsynet om bl.a.: Mine plejeforældre er ofte sure og skændes meget.
I svarene til spørgsmålene herunder kan du også læse om, hvem du kan klage til i bestemte situationer.
Socialtilsynet er en offentlig myndighed, der har godkendt den plejefamilie, som du bor hos. Socialtilsynet skal løbende holde øje med, at dine plejeforældre giver dig, tryghed og omsorg og gode muligheder for, at du kan udvikle dig.
Hvis du er meget utilfreds med de forhold, som dine plejeforældre tilbyder dig, har du altid mulighed for at henvende dig anonymt til det socialtilsyn, der fører tilsyn med din plejefamilie. Det hedder en ”Whistleblower-ordning”. Hvilket socialtilsyn du skal henvende dig til, afhænger af, hvor i landet, din plejefamilie bor.
Hvis du har noget, du gerne vil klage over, kan det være en god ide at tale med en voksen, fx din børne- og ungerådgiver, om, hvordan du gør det.
BørneTelefonen
Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du klager, og hvor du skal klage henne, men ikke kender nogen voksne, som du har tillid til, kan du enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte med de voksne på BørneTelefonen på www.boernetelefonen.dk.