Principper
Kommunen skal, ifølge serviceloven, yde støtte til hjælpemidler (§ 112) og forbrugsgoder (§ 113) til borgere med varigt nedsat funktionsevne. "Varigt" betyder i denne sammenhæng, at der ikke, inden for en overskuelig tid, vil være udsigt til bedring.
Det er en betingelse for at få bevilget et hjælpemiddel eller et forbrugsgode, at produktet i væsentlig grad kan afhjælpe borgerens nedsatte funktionsevne eller lette den daglige tilværelse i hjemmet. Der kan også ydes støtte, hvis hjælpemidlet eller forbrugsgodet er nødvendigt for, at borgeren kan udøve et erhverv.
Støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder ydes uden hensyn til borgerens alder, indtægts- og formueforhold. Det er kommunen, der træffer afgørelse om støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder.
Det er en forudsætning, at hjælpemidlet eller forbrugsgodet ikke kan bevilges efter anden lovgivning, fx sundhedslovgivningen (subsidiaritetsprincippet).
Serviceloven skelner mellem hjælpemidler og forbrugsgoder
Hjælpemidler er produkter, der er fremstillet for at afhjælpe en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Forbrugsgoder omfatter produkter, som er fremstillet og forhandles bredt med henblik på sædvanligt forbrug hos befolkningen i almindelighed.
Støtte til hjælpemidler omfatter hjælp til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Hjælpemidler udlånes gratis, så længe behovet er der.
Støtte til forbrugsgoder udgør almindeligvis 50 procent af prisen på et standardprodukt af den pågældende produkttype. Efter bevillingen tilhører forbrugsgodet borgeren. Der kan ikke gives støtte til forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt indbo. Hvorvidt et produkt opfattes som et forbrugsgode eller sædvanligt indbo ændres løbende i takt med den teknologiske udvikling og samfundsudviklingen.
Bekendtgørelse om hjælpemidler og forbrugsgoder
Vejledning om støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder