Ankestyrelsen afgør klager, koordinerer praksis og laver undersøgelser om udviklingen på social- og beskæftigelsesområdet, herunder hjælpemiddelområdet.
Principmeddelelser
Ankestyrelsens principielle afgørelser på hjælpemiddelområdet omfatter afgørelser i henhold til social- og beskæftigelseslovgivningen. Afgørelserne træffes på foranledning af sager, hvor en borger klager over en kommunes afgørelse, og hvor Ankestyrelsen vurderer, at klagesagen har principiel karakter. Afgørelserne danner efterfølgende grundlag for fortolkning af lovgivningen og fastlægger dermed praksis.
Ankestyrelsen udsender afgørelserne som principmeddelelser, og de kan findes via:
Ankestyrelsens søgefunktion over principmeddelelser
Afgørelser vedrørende de typer af hjælpemidler, som findes i Hjælpemiddelbasen, kan findes på Hjælpemiddelbasens liste.
Ved en praksisundersøgelse gennemgår Ankestyrelsen et udvalg af sager fra kommunerne inden for et givent emne og forholder sig til, om praksis i de konkrete sager er i overensstemmelse med lovgivningen og Ankestyrelsens praksis.
Praksisundersøgelserne offentliggøres, og de kommuner, der deltager i en praksisundersøgelse, er forpligtede til at behandle undersøgelsens resultater politisk og forholde sig til, hvordan de kan forbedre deres praksis.
Samlet oversigt over Ankestyrelsens praksisundersøgelser
Praksisnotater
I forbindelse med afholdelse af temamøder for beskikkede medlemmer udarbejder Ankestyrelsen praksisnotater om det sagsområde, som temamødet omhandler.
På hjælpemiddelområdet findes der fx:
Praksisnotat om hjælpemidler og forbrugsgoder - juni 2021
Praksisnotat om støtte til køb af bil - uge 25 2020
Praksisnotat om boligindretning - uge 50 2019
Ankestyrelsen har i øvrigt lavet en samlet oversigt over praksisnotater på forskellige lovgivningsområder.
Samlet oversigt over Ankestyrelsens praksisnotater