Videooptagelse af samvær mellem forældre og barn er en central del af ICDP, og der er fokus på at indkredse og styrke forældrenes egne ressourcer.
Baggrund og formål
ICDP er et forebyggelsesprogram, der i sundhedsplejen bl.a. kan bruges til tidlig opsporing af funktionsnedsættelser eller mistrivsel hos børn. Målet med ICDP er at styrke tilknytning og kontakt mellem forældre og børn ved at:
- Understøtte og fremme forældres positive opfattelse og oplevelse af sig selv og barnet, så de kan identificere sig med barnet og forstå barnets reaktioner og adfærd. Med dette udgangspunkt kan forældrene justere deres omsorgsfulde handlinger og følelser i forhold til barnets behov og initiativer.
- Påvirke og forbedre kvaliteten i kontakten og samspillet mellem forældre og barn ved hjælp af en anerkendende tilgang, men også med input og modspil.
- Fremme positiv opfattelse af barnet i de tilfælde, hvor den er negativ og måske begrænset.
Metoderne i ICDP kan også anvendes i institutioner, skoler og mange andre steder og er oprindeligt udviklet i Norge.
Målgruppe
ICDP kan bruges af sundhedsplejen i forbindelse med ordinære hjemmebesøg hos alle nybagte forældre og kan dermed bruges til tidlig opsporing af mistrivsel i bred forstand. ICDP kan desuden bruges mere målrettet i familier med særlig behov for støtte. Det kan fx være familier med et uroligt spædbarn, hvor der er bekymring for, at uroen kan være et tidligt tegn på funktionsnedsættelse.
I familier med et barn med en identificeret funktionsnedsættelse kan sundhedsplejen bruge ICDP til at indkredse familiens behov og henvise til tilbud i fx Børne- og Familieafdelingen.
Forløb
Sundhedsplejen kan bruge ICDP som redskab i deres ordinære besøg hos nybagte familier. Ved de første besøg præsenterer sundhedsplejersken forældrene for ICDP og opfordrer dem til at optage en video af en situation, hvor de er sammen med barnet – enten en hverdagssituation eller en situation, som de synes er svær at håndtere.
Ved næste besøg ses klippet sammen med familien i små sekvenser, hvori vejledningen foregår. Det er forældrene selv, der analyserer videoklippet med hjælp fra sundhedsplejersken. Sundhedsplejersken stiller spørgsmål og får forældrene til at sætte ord på og beskrive, hvornår de har en god forældre-barn relation. Der fokuseres primært på de færdigheder, forældrene allerede besidder, og det, der fungerer godt i samspillet med barnet, men sundhedsplejersken peger også på punkter, som forældrene kan arbejde videre med.
Download ICDP modellen
Mere information om erfaringer med ICDP i Brøndby Kommune