Konkret inddragelse af børn og unge

Social- og Boligstyrelsen udvikler redskaber i samarbejde med nordjyske kommuner for at inddrage børn og unge i egen sag. Redskaberne, som blandt andet bygger på Laura Lundys model, skal skabe en mere systematisk praksis for børne- og ungerådgivere og understøtter et tidssvarende børnesyn.

Social- og Boligstyrelsen er i regi af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv i gang med at udarbejde og indsamle yderligere redskaber, som kan anvendes i praksis, når børn og unge skal inddrages i egen sag. Dette sker i et samarbejde med 9 nordjyske kommuner; Brønderslev, Vesthimmerland, Rebild, Frederikshavn, Hjørring, Thisted, Mariagerfjord, Morsø og Jammerbugt.

Redskaberne er eksempelvis interviewguides, samtaleskabeloner og svarskemaer. Redskaberne er kendetegnet ved at: 

  1. tage udgangspunkt i det mindset, der præsenteres i Laura Lundys model
  2. kunne anvendes til inddragelse af børn og unge i udsatte positioner
  3. understøtte et tidsvarende børnesyn
  4. være anvendelsesorienterede i forhold til myndighedsområdet i kommunerne.

Redskaberne vil være målrettet børne- og ungerådgivere samt ledere fra myndighedsområdet, der gerne vil skabe en større systematik omkring deres inddragelsespraksis. Redskaberne kan også inspirere andre fagområder. Der vil løbende blive tilføjet redskaber til siden her.

Dette redskab er et eksempel på et børnebrev, som kan forberede barnet eller den unge på et planlagt møde med en børne- og ungerådgiver. Brevet giver barnet vigtig information om mødet. Brevet giver samtidig barnet eller den unge mulighed for at gøre sig tanker og overvejelser over egen deltagelse i mødet. Der er mulighed for at informere børne- og ungerådgiver om disse overvejelser forud for mødet. På den måde kan brevet også støtte rådgiver i at etablere et rum, hvor barnet eller den unge føler sig tryg og har mulighed for at udtrykke sine synspunkter. 

Børnebrev - Gør mig klar til mit møde

Spørgeskemaet er et eksempel på, hvordan børne- og ungerådgivere eller andre fagpersoner gennem konkrete spørgsmål kan spørge ind til, hvordan barnet eller den unge oplever forskellige situationer. Spørgeskemaet har til formål at give en stemme til de børn og unge, der kan have svært ved at udtrykke sig eller som ikke har lyst til eller mulighed for at udtrykke sig på et fysisk møde. Det har også til formål at forberede barnet eller den unge til et møde.

I eksemplet her handler spørgsmålene om barnets eller den unges oplevelser af hverdagslivet i familien. Spørgeskemaet bør tilpasses det konkrete barn eller ung og de situationer, som redskabet skal bidrage til at belyse, fx barnets oplevelser af hverdagslivet i skole, fritid eller de relationer, som barnet indgår i.

Spørgeskema - Hverdagsliv: Om at være hjemme

Redskabet anvendes til at samle op på et møde eller en samtale sammen med barnet eller den unge. Børne- og ungerådgiver og barnet eller den unge opsummerer sammen i slutningen af mødet og taler om, hvad der skal ske efterfølgende. Børne- og ungerådgiver og barnet eller den unge udfylder skabelon i dialogen. Redskabet sætter fokus på, hvad barnet eller den unge har talt med sine børne- og ungerådgiver om, og hvad der skal ske efterfølgende. Barnet eller den unge kan få opsamlingen med sig hjem. 

Opsamlingsoverblik - Hvad talte vi om - og hvad sker der nu?

Dette redskab er et, som barnet eller den unge kan besvare efter en samtale med rådgiver. Spørgeskemaet sætter fokus på, om barnet eller den unge føler sig set, hørt og forstået, og om barnet eller den unge ved, hvad der skal ske nu.

Tilbagemeldingen fra barnet eller den unge kan anvendes til at uddybe dele af samtalen og ligeledes til, at børne- og ungerådgiveren kan forberede og målrette næste møde med barnet eller den unge med blik for den tidligere oplevelse.

Spørgeskema - Inden vi afslutter

Kontakt

Mette Bøgelund Frederiksen
Specialkonsulent

Model for børneinddragelse

Laura Lundys model for børneinddragelse
Klik på billedet for at se en stor version.

Hent plakaten her