Struktur
Lav en tydelig og klar struktur for timen, dagen og ugen. Lav fx skemaer, der viser, hvad barnet skal lave, hvor der skal arbejdes, med hvem, hvor længe, og hvad barnet skal efter aktiviteten.
Overskuelighed
Giv én besked ad gangen, gerne fulgt af tegninger, billeder eller skrift, så barnet kan huske, hvad det skal. Giv én opgave ad gangen, gerne opdelt i trin-for-trin. Indret også lokalet overskueligt, dvs. jo mere kedeligt, jo bedre for barnet. Penalhuset kan være i en fast kasse barnet har i lokalet. Det kan hjælpe barnet, at bøgerne er indbundet i farvet papir (dansk=rød, matematik=blå osv.).
Overblik
Forær barnet overblik over en opgave ved at lave køreplaner for, hvordan opgaven løses trinvist som i en kogebog. Ved læsning af små historier kan "læseforståelsesskemaer" være en stor hjælp. Skemaer kan også hjælpe barnet i andre fag.
Forudsigelighed
Overraskelser er ikke godt for barnet. Barnet har behov for at kende indholdet af dagen, timen og ugen. Giv fx barnet en daglig orientering fra morgenstunden om dagens program i skolen. Især ved ændringer af programmet.
Faste rutiner
Jo flere faste rutiner barnet kan benytte sig af, des mere overskud bliver der til læring. Faste rutiner fremmer også tryghed.
Hjælp til at tage initiativ
Det kan være svært for barnet at gå i gang, holde sig i gang og at afslutte en opgave. Hjælp barnet med en køreplan for opgaven: Hvad skal jeg først? Og hvad skal jeg derefter? Støt barnet i at holde aktiviteten i gang.
Korte og præcise instruktioner
Tal i korte sætninger med ligefrem ordstilling. Vær præcis med at sige, hvad du gerne vil have barnet til. Sig aldrig, hvad du ikke vil have barnet til at gøre, for så skal barnet huske på to ting. Helst hovedbudskab i første sætning. Undgå flere beskeder i samme sætning.
Tjek, om barnet har forstået, hvad det skal lave
Spørg: "Hvordan vil du gribe opgaven an?". Undgå at spørge: "Har du forstået?" Mange børn vil bare svare ja for at få læreren til at gå væk. Stil guidede spørgsmål, hvis barnet svarer: "Det ved jeg ikke".
Hjernepauser
Barnet kører let træt som følge af en særlig træthed, kaldet udtrætning. Aftal derfor pauser.
Undgå stressede situationer
Stress forværrer barnets vanskeligheder.
Den rette mængde støtte
For lidt støtte kan medføre, at barnet bliver opgivende. For meget støtte kan gøre barnet tillært hjælpeløst.