Mistanke om en hjerneskade hos et barn/en ung kan være relevant at forfølge, hvis barnet har flere af de vanskeligheder, der er oplistet længere ned på siden under punktet: Kriterier for en børneneuropsykologisk undersøgelse.
Især hvis man samtidig ved, at barnet har været udsat for en ulykke med bevidstløshed, en hjernesygdom eller andre begivenheder, der kan give hjerneskade.
Formålet med undersøgelsen er at få et overblik over, hvordan følgerne af en erhvervet hjerneskade kommer til udtryk i dagligdagen.
Første skridt på vejen til en børne-neuropsykologisk undersøgelse er at bede forældrene svare på en række spørgsmål om barnets livsforløb. Forældrenes svar vil give et fingerpeg om, hvorvidt der er behov for en egentlig neuropsykologisk undersøgelse af barnet.
Skema til indhentning af oplysninger fra forældrene
Undersøgelsen er grundlag for træningsforløb efter hjerneskade
En børne-neuropsykologisk undersøgelse fokuserer både på styrkesider og vanskeligheder og munder ud i anbefalinger til, hvordan barnets/den unges problemer kan afhjælpes i dagligdagen.
Psykologen formulerer mål og retningslinjer for støtte og træning, hvis barnet/den unge har behov for en målrettet rehabilitering. Undersøgelsen har derfor afgørende betydning for den videre træning og rehabilitering af et barn/en ung, der har en erhvervet hjerneskade.