De fleste børn/unge døjer i en rum tid efter hjerneskaden med en særlig form for træthed, der betyder, at barnet/den unge hurtigere opbruger sin energi. Hos nogle børn/unge aftager trætheden med tiden. Hos andre fortsætter den.
Der kan være stor forskel på, hvornår barnet/den unge er mest oplagt. Derfor bør opgaver lægges, når der er mest energi. I undervisningen viser hurtig udtrætning sig ved, at barnet/den unge:
- Vandrer rundt, får røde kinder, trætte øjne
- Sidder og hænger eller ligger ud over bordet
- Virker passivt, gaber
- Falder ud, rent mentalt.
Pædagogiske tips til støtte ved hurtig udtrætning
- Pauser. Giv barnet/den unge lov at gå udenfor, løbe en fast rute eller hente noget til læreren. Barnet/den unge kan have brug for en hjernepause, hvor det bare sidder og slapper af. Det væsentligste er, at barnet/den unge ved, at det har ro. Der stilles ingen krav, og barnet/den unge skal ikke forholde sig til kontakt.
- Skift i aktivitet, fx et skift fra læsning til skriftligt arbejde. Fra læsning eller skriftlighed til arbejde ved computeren. Fra alenearbejde til pararbejde. Gruppearbejde er ofte uoverskueligt for barnet/den unge, da det skal forholde sig til alt for mange ting på en gang, og det kan medføre passivitet eller aggressivitet.
- Indret miljøet. Stil en briks eller en blød stol i et andet rum, et ”stille sted”, hvor barnet/den unge kan tage en hjernepause. Indret to arbejdspladser til barnet/den unge, så det er muligt at skifte arbejdsplads i klasselokalet.