Måske sidder barnet/den unge uroligt på stolen, trommer med fingrene, vandrer rundt eller taler meget. Alt sammen barnets/den unges ubevidste forsøg på at jagte stimuli, der vækker hjernen.
Svingende vågenhed og energi i undervisningen viser sig ved, at barnet/den unge:
- Taber opmærksomheden
- Udviser mental træthed
- Bliver overaktiv og speedet
- Er meget urolig i timerne: trommer med fingrene på bordet, vipper på stolen, vandrer rundt
- Urolig ved krav om koncentration, fx piller næse, klør sig meget
- Taler meget, blander sig uden at have fingeren oppe
- Har svært ved at komme i gang og afslutte et arbejde
- Har svært ved at finde den sidste rest af energi
- Kan virke doven
- Falder i søvn i skolen
- Har lige kunnet det, men kan ikke nu. Det er uforudsigeligt, hvornår han/hun kan
- Har ”klumper” i energien.
Pædagogiske tips til at støtte barnet
Tips til indretningen:
- Luftpude som sæde. Giv barnet/den unge mulighed for at sidde på en luftpude, hvorved barnets/den unges opmærksomhed påvirkes og styrkes.
- Mulighed for at skifte arbejdsplads. Indret klasseværelset, så barnet/den unge har to arbejdspladser at skifte mellem
Tips i undervisningen
- Dosér arbejdskravet. Kræv små mængder arbejde eller koncentreret opmærksomhed ad gangen.
- Indskyd pauser. Aftal et vist antal pauser, hvor barnet/den unge får lov at gå en tur i klassen eller udenfor. Et særligt pausekort kan fremstilles. Læreren har ét, og barnet/den unge har ét. Læreren kan vise barnet kortet, når han opdager, at barnet/den unge er ved at være udtrættet. Barnet/den unge kan også vise læreren kortet. Begge ved, at det betyder: Løb en tur.
- Giv barnet/den unge signal. Læreren bør have et privat signal, som han/hun kan bruge over for barnet/den unge, hvis det er ved at koble fra eller taler for meget. Fx et prik på skulderen eller en bestemt håndbevægelse.
- Brug et æggeur, der viser, hvor længe barnet/den unge skal anstrenge sig. I starten få minutter, senere længere tid.
- Brug mange skift. Gerne skift i opgaverne, fx mellem skriftligt arbejde, læsning og opgaveark.
- Brug computerspil i undervisningen. Indlæringsspil ved computeren kan forlænge arbejdsperioden, da lysglimt, hurtige skift i opgaver og umiddelbar respons på opgaver påvirker opmærksomheden.
- Læg krævende opgaver, når barnet har mest energi. Der kan være stor forskel på, hvornår på dagen barnet/den unge er mest oplagt. Krævende opgaver bør lægges, når der er mest energi.
- Musik til arbejdet. Nogle børn/unge mener, at de kan mobilisere mere energi, hvis de hører musik. Det er værd at prøve.