Nedsat forarbejdningstempo

Hjernens forarbejdningstempo kan være nedsat på grund af hjerneskaden, så barnet/den unge har brug for mere tid til at tale, opfatte, til at løse opgaver og finde materialer frem.

Når et barn/en ung har nedsat forarbejdningstempo kræver det større anstrengelse for barnet/den unge at følge med i timerne. Nedsat forarbejdningstempo må ikke forveksles med dårlig begavelse.

Nedsat forarbejdningstempo i undervisningen viser sig ved, at barnet/den unge:

  • Ikke når at fange hele beskeden og derfor ikke husker hele opgaveinstruksen.
  • Ikke kan komme i gang med opgaven – og har mistet overblikket.
  • Ikke kan overskue processen, hvis læreren forsøger at presse barnet/den unge til at arbejde hurtigere.
  • Risikerer at miste overblik og selvtillid. Aktiviteten går i kludder.
  • Har socialt svært ved at følge med – når ikke at opfange vittigheder eller forholder sig for sent til en pointe i samtalen.

Pædagogiske tips ved nedsat tempo

  • Giv tid – rigtig god tid, når barnet/den unge skal formulere sig.
  • Giv tid og tal i korte sætninger – præcist formuleret med ligefrem ordstilling, én ting ad gangen.
  • Lav gode pauser i informationsstrømme. Vi mennesker opfatter i pausen. Stress øger vanskeligheden.
  • Tjek om informationer er forstået. Tjek flere gange, at barnet/den unge har forstået informationer, instrukser eller beskeder.
  • Støt med huskelister: Skrevne eller tegnede. Brug diktafon eller mobiltelefon, så barnet/den unge kan høre beskederne en for en.
  • Afpas mængden af opgaver til det, barnet/den unge formår og kan nå, så barnet/den unge kan blive færdig samtidig med de andre i klassen.
  • Sørg for at indøve færdigheder, til de er automatiserede. Det vil give et hurtigere tempo.
  • Sørg for, at barnet/den unge får færdiggjort arbejdet. Mange af disse børn/unge har skuffen fuld af ufærdige arbejder.

Undervisningsmetoder

  • Lad barnet/den unge bruge computer til oplæsning.
  • Forbered barnet/den unge på nye opgaver. Skal klassen se en film eller læse en bog, så lad barnet/den unge få materialet med hjem ugen før.
  • Tag barnet/den unge med på råd: Hvad virker bedst for dig?
  • Brug computeren eller ansæt gerne en sekretær, skriveprocessen tager tid.

Andre tips

  • Oversæt sociale sammenhænge. Når børn/unge er sammen, forløber tingene så hurtigt, at barnet/den unge har svært ved at følge med i, hvad der sker. Fortæl barnet/den unge, hvad der sker og hvorfor.
  • Ernæringsrigtig kost.
  • Nogle typer medicin kan påvirke lysten til at spise.

Kontakt

Mette Kirk Tangaa
Fuldmægtig