Redskabets funktion
Observation er en faglig metode, som kan anvendes, i tilfælde hvor det ikke er muligt direkte at bringe barnets eller den unges egen stemme i spil gennem en samtale. Det kan fx være, når der er tale om små børn eller børn og unge med kognitive og sproglige udfordringer.
Observation kan også anvendes, i tilfælde hvor det ikke vurderes hensigtsmæssigt at tilvejebringe barnets eller den unges perspektiv via samtale. Det kan fx være i tilfælde, hvor børn og unge ikke ønsker at deltage eller oplever, at det er for sårbart eller hårdt at deltage. Her er det etisk mere forsvarligt at inddrage barnets eller den unges perspektiv gennem en observation.
Børne- og ungerådgiver kan også anvende observation som en indirekte måde at inddrage barnets eller den unges perspektiv på. Gennem observationen tilstræber børne- og ungerådgiver at forstå barnets eller den unges indefra-perspektiv ved at forsøge at sætte sig i barnets eller den unges sted og forstå, hvordan det kan opleves at være barnet eller den unge i bestemte situationer. På den vis kan børne- og ungerådgiver fx opnå viden om barnets eller den unges adfærd og handlinger, og hvordan de er påvirket af den kontekst og det sociale samspil, de indgår i.
Redskabet og vejledningsteksten guider børne- og ungerådgiver til at planlægge, afholde og følge op på en observation af barnets eller den unges perspektiv.
Hvordan anvendes redskabet i praksis?
Redskabet består af et skema, som kan anvendes både før, under og efter observationen. Skemaet rammesætter faglige opmærksomheder, når børne- og ungerådgiver skal foretage en observation.
En observation af barnets eller den unges perspektiv kan anvendes til at opnå viden om, hvordan barnet eller den unge trives og oplever de sammenhænge, som barnet eller den unge indgår i. Den kan fx anvendes som en del af en afdækning, en børnefaglig undersøgelse eller ved opfølgning på indsatser eller ydelser i forhold til barnet eller den unge og familien.