Det at have et barn med epilepsi i familien kan medføre mange forskellige reaktioner, som fx angst, sorg og vrede.
Hvis barnets første anfald er en krampe, vil de fleste tro, at barnet dør af det. De vil derfor gå i chok eller panik. Mange forældre vil genopleve denne chokreaktion ved de første mange anfald og kan derfor fremtræde meget bekymrede – måske for bekymrede.
Senere, når diagnosen er stillet, vil de allerfleste komme i endnu en følelsesmæssig krise. Trods det, at de ser anfaldene, kan det være svært at tro, at barnet har epilepsi. Nogle forældre oplever det som en slags mareridt, der snart må holde op, eller de klynger sig til et håb om, at der er sket en fejltagelse. Hvis barnet relativt hurtig bliver fri for anfald, vil de fleste familier få snakket tingene igennem med hinanden, med venner og lægen, og barnets tilstand bliver accepteret. Ængstelsen for fornyede anfald vil langsomt svinde med tiden.
Viser epilepsien sig derimod at være svær at behandle, og der er mange anfald, kan familien mere eller mindre konstant være i krise gennem mange år. Har barnet en sådan svært behandlelig epilepsi, vil situationen ofte være den, at familien aldrig når at få den ene begivenhed på plads, før den næste melder sig.
Mange familier erfarer, at barnets epilepsi til tider fylder hele deres tilværelse. Dette kan være resultatet af en meget pinagtig realitet, men det kan også være i en grad, der ikke står i forhold til den objektive risiko og prognose. Som ved anden sygdom mestrer den enkelte familie situationen meget forskelligt, og der kan være behov for professionel hjælp i denne mestringsproces.
Epilepsien kan give anledning til mange følelsesmæssige og praktiske problemer i familien:
- Angst - for anfaldene, for barnets udvikling og for barnets fremtid.
- Sorg - over tabet af det raske barn.
- Vrede - over at netop de er blevet ramt.
- Skyldfølelse - trods rationel, konkret viden kan der være en plagsom fornemmelse af at have gjort noget forkert.
- Skam - over anfaldene, sygdommen og barnets adfærd.
- Omlægning af dagsrytme/livsrytme.
- Problemer med at få barnet passet for eksempel om aftenen.
- Søvnproblemer som følge af natlige anfald.
- Ændring af omsorgsmønstre og krav.
Især skyld og skam er tabulagte følelser, som sjældent spontant nævnes. Netop de følelser hos forældrene kan være afgørende for barnets udvikling. Det kan være næsten umuligt at fastholde almindelige krav og normer, hvis man som opdrager er plaget af skyld og skam. Disse følelser medvirker til den overbeskyttelse og mangel på grænsesætning, som er et velkendt problem i opdragelsen af mange børn med epilepsi. En del familier bliver bange for at lade børnene gøre det, de plejer. De ændrer vaner, både for barnet med epilepsi og for hele familien, fordi de antager, at det kan ændre anfaldsfrekvensen. En del af disse omlægninger har næppe nogen effekt i relation til anfaldene, og kan medføre begrænsninger i hele familiens sociale liv. Nogle familier bliver af den årsag socialt isolerede.
Man bør være opmærksom på, at søskende kan være ganske belastede. De kan have samme følelsesmæssige problemer som forældrene, især skyldfølelse og skam. Nogle føler sig også svigtet og tilsidesat, hvad der kan føre til adfærdsmæssige problemer i skolen eller institutionen.
Under alle omstændigheder er det en langvarig proces for enhver familie at forholde sig til, at et af medlemmerne har en sygdom, der for nogles vedkommende skal behandles i årevis - og måske livet ud.
Indholdet i dette afsnit stammer fra hæftet Psykosociale konsekvenser af epilepsi hos børn, skrevet af børneneuropsykolog Lene Sahlholdt.