Børn og unge, som er anbragt uden for hjemmet, klarer sig betydeligt dårligere i skolen sammenlignet med andre børn. De har mere fravær, flere skoleskift og trives dårligere. Mange anbragte børn og unge forlader grundskolen med så ringe læse- og regnefærdigheder, at det begrænser deres muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Det er derfor vigtigt, at kommuner, skoler og anbringelsessteder samarbejder og arbejder målrettet for at sikre børnenes faglige udvikling og læring og skaber sammenhængende læringsmiljøer for det enkelte barn eller den enkelte unge. Et læringsmiljø, som bevidst understøtter børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, er ikke kun vigtigt i skolen, men også der, hvor barnet eller den unge bor.
Social- og Boligstyrelsen har igangsat et initiativ, der skal styrke skolegang og læring for børn og unge, som er anbragt på børne- og ungehjem. I samarbejde med Svendborg og Hvidovre kommuner udvikler og modner Social- og Boligstyrelsen en indsats, der understøtter skoler, børn- og ungehjem og familieafdelingen i at arbejde systematisk med anbragte børn og unges læring og skolegang.
Der er fokus på, om indsatsen er attraktiv, realistisk og implementerbar for øvrige danske kommuner. Indsatsen evalueres derfor af VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, med det sigte at tilvejebringe viden til gavn for flere kommuner og børne- og ungehjem.
For at sikre, at indsatsen er relevant og bæredygtig i forskellige kommuner søger vi 3-4 referencekommuner, som er interesserede i at styrke det tværprofessionelle samarbejde om skolegang og læring for børn og unge, som er anbragt på børn- og ungehjem.
Formålet med referencenetværket
Formålet med referencenetværket er, at referencekommuner og projektkommuner udveksler erfaringer om arbejdet med at styrke skolegang og læring for anbragte børn og unge og derigennem bidrager til at kvalificere udviklingsarbejdet med indsatsen. Referencekommunerne får faglig inspiration til at udvikle egen praksis for anbragte børn og unge og understøtter samtidig, at indsatsen bliver udviklet, så den er bæredygtig i forskellige kommunale rammer.
Som referencenetværkskommune får I:
- Inspiration til udvikling af egen praksis og mulighed for erfaringsudveksling ved at deltage som referencekommuner i fire udviklingsdage, får I mulighed for at udveksle erfaring med andre kommuner på området – og på tværs af skoler, børne- og ungehjem og familieafdelinger m.fl.
- Aktuel viden om udvikling af læringsmiljøer med fokus på anbragte børn og unge ved at blive introduceret for en model for indsatsen, der er udviklet på baggrund af aktuelt bedste viden. Derudover vil evaluator bidrage med viden undervejs i projektforløbet, ligesom professionshøjskolen Absalon vil holde udvalgte oplæg.
- Mulighed for at sætte jeres aftryk på området ved at bidrage til at kvalificere indsatsmodellen. Herigennem kan I præge den faglige retning på området og bidrage til at skabe viden om virksomme indsatser på national plan
Hvem kan deltage?
For at blive referencekommune skal I som kommune samarbejde med mindst et børne- og ungehjem i egen kommune. Børne- og ungehjemmet kan både være en kommunal eller privat institution. Børne- og ungehjem kan ikke selvstændigt deltage i referencenetværket uden kommunen, men børne- og ungehjemmet kan godt være den primære drivkraft i samarbejdet.
Det er vigtigt, at I som kommune og børne- og ungehjem i fællesskab er interesserede i at udvikle jeres praksis og styrke skolegang og læring for anbragte børn og unge samt samarbejder tværprofessionelt om anbragte børn og unges skolegang.
Hver kommune kan deltage med tre til fire personer. Deltagerne skal primært være ledelsesrepræsentanter, fx faglige ledere for familieafdelingen, folkeskoler og børne- og ungehjem.
Hvad indebærer referencenetværket?
Som referencekommune vil I deltage i fem aktiviteter fra november 2024 til slutningen af 2026. Det drejer sig om:
- Virtuelt opstartsmøde d. 26 november 2024 (1,5 time), hvor I i netværket af referencekommuner får kendskab til hinanden og bliver introduceret til indsatsmodellen.
- Tre udviklingsdage (ca. 9.30-15.00 i Odense) sammen med projektkommuner og øvrige referencekommuner i netværket. Udviklingsarbejde med at styrke anbragte børn og unges skolegang vil blive drøftet. Der vil være fælles refleksion om udvalgte faglige fokusområder og feedback på udfordringer og muligheder i implementeringen af indsatsmodellen i kommunal praksis. Her vil I som referencekommune byde ind med jeres praksiserfaringer og perspektiver. På den anden udviklingsdag i efteråret 2025 vil I give input til, hvilke ændringer der bør foretages i indsatsmodellen som led i en midtvejsrevidering af modellen. Målet er også, at alle kommuner får inspiration med hjem til det videre arbejde. Dagene er fordelt således:
- 23. januar 2025
- Tredje kvartal 2025
- Første kvartal 2026
- Tværkommunalt forankringsseminar i slutningen af 2026 hvor der vil blive udvekslet viden og erfaringer om hvordan forandringer kan fastholdes i praksis og hvad der kræver at såvel ledelse som medarbejdere på tværs af myndighed, skoler og børne- og ungehjem. Her vil den afsluttende revidering af modellen og slutevalueringen også blive drøftet.
Forud for hver udviklingsdag kan I som referencekommune forvente at modtage kortfattet materiale til forberedelse inden mødet – eksempelvis kort tekst samt spørgsmål.