Økonomikontoret består af fire teams:
- Tilskudsøkonomi
- Budget
- Regnskab
- Controllerenheden
Tilskudsøkonomi
Teamet er ansvarlig for administration af tilskud på social- og ældreområdet. Teamets hovedopgaver er:
- Udbetaling af tilskud
- Godkendelse af tilskudsregnskaber
- Administration af og tilsyn med direkte tilskud
- Administration af og tilsyn med driftstilskud
Budget
Teamet er ansvarlig for styrelsens økonomistyring og ledelsesstøtte til ledere, chefer og direktion i forbindelse hermed. Teamets hovedopgaver er:
- Finanslov, herunder overblik over politiske aftaler og bindinger i øvrigt
- Intern økonomistyring (budget og budgetopfølgning)
Regnskab
Teamet er ansvarlig for styrelsens samlede regnskab, hvor hovedopgaverne består af:
- Modtagelse, kontering og betaling af fakturaer
- Administration af rejser, mødeforplejning mv.
- Udbetalinger af tilskud
- Afstemning og opfølgning af balancekonti
Controllerenheden
Teamet er ansvarlig for den overordnede compliance og opfølgning på eventuelle udfordringer hermed. Hovedopgaverne er:
- Kontrolmiljøansvarlig, herunder opfølgning på om der et tilstrækkeligt finansielt kontrolmiljø og om nedskrevne procedure overholdes
- Kontakt til rigsrevisionen
- Risikostyring
Bemanding
Kontoret består af en kontorchef, tre faglige ledere og ca. 45 medarbejdere.