Helt små børn får sjældent en egentlig ADHD-diagnose, men er de uopmærksomme og impulsive, kan det stadig gøre deres hverdag sværere at mestre, både for dem selv, deres familier og i dagtilbud og skole.
Børn, som er urolige og uopmærksomme, kræver ekstra tid og støtte. Samtidigt er der også børn, hvor vanskelighederne giver sig til udtryk ved, at barnet er meget indadvendt og drømmende. Disse børn kan være svære at få øje på og bliver let overset af de voksne omkring dem. De risikerer derfor ikke at få den støtte, de har behov for.
Stress er en faktor, der har stor indflydelse på børn med ADHD, særligt i forbindelse med skolegang, men også i familie- og fritidsliv. Stress påvirker børns hukommelse og læring og resulterer i en adfærd, der oftest misforstås og tolkes som tegn på manglende motivation og uopmærksomhed.
Omvendt kan børn med ADHD, der ikke stresses af for store krav, men tilbydes en målrettet indsats, udvikle kompetencer til at mestre de udfordringer, der kan være forbundet med ADHD. Ligeledes kan børn med ADHD, i optimale rammer, opleve, at visse symptomer på ADHD kan være en styrke, fx i forhold til kreativitet og initiativrighed.
De børn, der typisk får behov for støtte fra det sociale system, befinder sig i situationer, hvor problemerne allerede er eskaleret. Det er derfor vigtigt at vægte en tidlig, målrettet og forebyggende indsats.