Eksperter anbefaler overordnet, at der sættes ind med en bred kombineret indsats i forhold til voksne med ADHD, bestående af psykoedukation, kognitiv adfærdsterapi, social færdighedstræning, bostøtte, coaching, tilpasning af uddannelses- og arbejdsliv og medicinsk behandling.
Hvilke indsatser der er relevante for den enkelte afhænger af graden af vanskeligheder, og hvilken livssituation personen befinder sig i. Det er derfor vigtigt med en dynamisk tilgang, hvor man veksler mellem forebyggende, foregribende og indgribende indsatser afhængigt af det aktuelle behov.
Nyere social forskning peger desuden på, at det har afgørende betydning for både indhold og virkning af de sociale indsatser, at både sagsbehandlere og leverandører har et højt vidensniveau om ADHD og de funktionelle vanskeligheder afledt heraf.
Da ADHD ofte giver udfordringer på mange områder af en persons liv, vil voksne med ADHD typisk have behov for indsatser, der er forankret forskellige steder i det offentlige system.
Samtidig er en af kernevanskelighederne ved ADHD evnen til at kunne overskue og håndtere kompleksitet. Der vil derfor i højere grad end ved mange andre vanskeligheder være behov for at koordinere indsatser på tværs og sikre, at personen oplever forløbet som sammenhængende og meningsfuldt.
Social- og Boligstyrelsen har udgivet den nationale ADHD-handleplan, der giver et overblik over en lang række sociale indsatser til børn, unge og voksne med ADHD. Her kan du læse mere om de indsatser, som er kort beskrevet her på siden.
Den nationale ADHD-handleplan