Ansøgningsrunde til optag på ordningen for grundfinansiering af etablerede frivilligcentre (FRIG)

På denne side kan du læse mere om formål, kriterier, ansøgerkreds, målgruppe, frister med mere for puljen.

Ansøgningsfrist

Ansøgningsfristen er den 15. november 2024 kl. 12.00.

Formål

Formålet med ansøgningsrunden er at give mulighed for, at eksisterende frivilligcentre, som ikke i forvejen modtager grundfinansiering, kan optages på ordningen for grundfinansiering af etablerede frivilligcentre.

Hvem kan søge (ansøgerkreds)?

Ansøgningsrundens ansøgerkreds er frivilligcentre, der er etableret som enten selvejende institutioner eller frivillige foreninger, og som opfylder definitionen af et frivilligcenter (jf. vejledningens afsnit 3).

Projektperiode

Hvis et frivilligcenter optages på grundfinansieringsordningen, vil det varigt modtage et årligt driftstilskud med virkning fra 2025. De årlige tilskud skal i udgangspunktet anvendes i finansåret, fx fra 1. januar 2025 til 31. december 2025.

Hvad kan der søges støtte til?

Grundfinansiering gives som driftstilskud, hvilket betyder, at det kan gå til at dække driftsudgifter, som f.eks. løn og hus- og lokaleleje.

Midler til fordeling

Der er afsat i alt 25,9 mio. kr. til grundfinansiering af etablerede frivilligcentre i 2025, dog maksimalt 350.000 kr. pr. frivilligcenter. 

Finanslovskonto

§ 15.71.03.10.

Bilag

Der foretages en vurdering af projektet ud fra oplysningerne i ansøgningen og de bilag der skal medsendes ansøgningen.. 

De dokumenter, der skal indsendes, er følgende:

  • Ansøgningsskema
  • Frivilligcentrets vedtægter
  • En aktivitetsplan for 2025-2026 indeholdende mål og opfølgning herpå. 
  • Dokumentation for kommunal medfinansiering i 2025. 
  • Bestyrelsesgodkendt budget for 2025. 
  • Senest revisionspåtegnede årsregnskab. 

Øvrige bilag, som fremsendes, vil ikke indgå i sagsbehandlingen.

Adgang til at ansøge

Du kan allerede nu udarbejde din ansøgning i word-skabelon samt øvrige bilag, som findes nederst på siden under "materiale 2024".

Denne ansøgningspulje kan ansøges via Tilskudsportalen.

Ansøgere bedes indsende ansøgningsblanketten i PDF-format af hensyn til læsevenligheden, hvis det er muligt.
Der kan ansøges ved at klikke på knappen "indsend din ansøgning her", hvorefter du via tilskudsportalen kan uploade din ansøgning samt medfølgende bilag.

Informationsmøde

Social- og Boligstyrelsen afholder et gratis virtuelt informationsmøde om ansøgningspuljen den 23. oktober 2024 kl. 14.30-15.00.

Mødet holdes via Zoom, hvor der kan stilles spørgsmål via chatfelt.

Tilmeld dig til informationsmødet.

Senest opdateret 24-09-2024

Kontakt

Tilskudsadministration

Faglige spørgsmål

Sten Barsøe
sbar@sbst.dk