Krav, vejledninger og skabeloner

Alle relevante regler, vejledninger, skemaer, skabeloner m.m. er samlet på denne side.

Det er vigtigt at man som driftstilskudsmodtager lever op til de krav, der er gældende. Kravene afhænger af institutionens kategori. Kategorien fremgår af tilskudsbrevet. Alle krav er samlet herunder for hver kategori.

Social- og Boligstyrelsen udmønter driftstilskud med hjemmel i finansloven. Det er vigtigt at orientere sig i finansloven, da det her fremgår, hvor stort tilskuddet er, i hvilke år og formålet det er givet til. Finansloven for i år kan findes her.

Finanslov 2025

For kategori A-institutioner er der udarbejdet en administrationsinstruks. Administrationsinstruksen indeholder en mere detaljeret beskrivelse af de centrale regelsæt og styringsforhold mv., som gælder for de omfattede institutioner. Instruksen beskriver også ansvars- og kompetencefordelingen mellem institutionens bestyrelse/ledelse på den ene side og Social- og Boligstyrelsen på den anden side.

Administrationsinstruks for kategori A for 2025

Kategori A-institutioner skal årligt indsende en selvangivelseserklæring. Fristen for indsendelse fremgår af tilskudsbrevet. 

Driftstilskudsmodtagere er underlagt en række krav til bl.a. budget, målplan, regnskab og afrapportering. Kravene er beskrevet i ”Bekendtgørelse om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud for 2025 fra Social- og Boligministeriet”. Der skal tages udgangspunkt i den bekendtgørelse, der gælder for det år tilskuddet er givet i.

Driftstilskudsbekendtgørelse 2025

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet vejledninger til driftstilskudsmodtagere. Vejledningerne uddyber kravene i bekendtgørelsen, beskriver hvordan materiale sendes ind m.m.

Kategori A-institutioner skal anvende vejledning til kategori A for at udarbejde regnskab for 2025. For at udarbejde materiale for 2026 og frem (budget, målplan m.m.) skal kategori A anvende det materiale, der fremgår under kategori B.

Vejledning for driftstilskudsmodtagere i kategori A

Alle driftstilskudsmodtagere skal anvende Social- og Boligstyrelsens skabeloner til udarbejdelse af målplaner og afrapportering.

Skabelon til målplan for kategori A

Kategori A-institutioner er desuden underlagt forvaltningsloven, offentlighedsloven og budgetvejledningens afsnit 2.4.9. 

Budgetvejledning

Offentlighedsloven

Forvaltningsloven

Social- og Boligstyrelsen udmønter driftstilskud med hjemmel i finansloven. Det er vigtigt at orientere sig i finansloven, da det her fremgår, hvor stort tilskuddet er, i hvilke år og formålet det er givet til. Finansloven for i år kan findes her.

Finanslov 2025

Forslag til finanslov 2026

For kategori B-institutioner er der udarbejdet en administrationsinstruks. Administrationsinstruksen indeholder en mere detaljeret beskrivelse af de centrale regelsæt og styringsforhold mv., som gælder for de omfattede institutioner. Instruksen beskriver også ansvars- og kompetencefordelingen mellem institutionens bestyrelse/ledelse på den ene side og Social- og Boligstyrelsen på den anden side.

Administrationsinstruks for kategori B for 2025

Kategori B-institutioner skal årligt indsende en selvangivelseserklæring. Fristen for indsendelse fremgår af tilskudsbrevet. 

Driftstilskudsmodtagere er underlagt en række krav til bl.a. budget, målplan, regnskab og afrapportering. Kravene er beskrevet i ”Bekendtgørelse om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud for 2025 fra Social- og Boligministeriet”. Der skal tages udgangspunkt i den bekendtgørelse, der gælder for det år tilskuddet er i givet i.

Driftstilskudsbekendtgørelse 2025

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet vejledninger til driftstilskudsmodtagere. Vejledningerne uddyber kravene i bekendtgørelsen, beskriver, hvordan materiale sendes ind m.m.

Vejledning for driftstilskudsmodtagere i kategori B

Alle driftstilskudsmodtagere skal anvende Social- og Boligstyrelsens skabeloner til udarbejdelse af målplaner og afrapportering.

Skabelon til målplan for kategori B

Kategori B-institutioner er desuden underlagt forvaltningsloven og offentlighedsloven og dele af Budgetvejledningens afsnit 2.4.9. 

Budgetvejledning

Offentlighedsloven

Forvaltningsloven

Social- og Boligstyrelsen udmønter driftstilskud med hjemmel i finansloven. Det er vigtigt at orientere sig i finansloven, da det her fremgår, hvor stort tilskuddet er, i hvilke år og formålet det er givet til. Finansloven for i år kan findes her.

Finanslov 2025

Forslag til finanslov 2026

Driftstilskudsmodtagere er underlagt en række krav til bl.a. budget, aktivitetsplan, regnskab og afrapportering. Kravene er beskrevet i ”Bekendtgørelse om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud for 2025 fra Social- og Boligministeriet”. Der skal tages udgangspunkt i den bekendtgørelse, der gælder for det år tilskuddet er i givet i.

Driftstilskudsbekendtgørelse 2025

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet vejledninger til driftstilskudsmodtagere. Vejledningerne uddyber kravene i bekendtgørelsen, beskriver, hvordan materiale sendes ind m.m.

Vejledning til driftstilskud for C-institutioner

Vejledning til FRIG

Alle driftstilskudsmodtagere skal anvende Social- og Boligstyrelsens skabeloner til udarbejdelse af aktivitetsplaner og afrapportering.

Skabelon til aktivitetsplan for kategori C

Skabelon til aktivitetsplan for FRIG

Enkelte driftstilskudsmodtagere kan anmode om at indsende budget og regnskab alene for driftstilskuddet. For at kunne anmode herom skal man kunne bekræfte at leve op til følgende krav

  1. Driftstilskuddet må samlet set maksimalt udgøre 25 pct. af institutionens samlede indtægter
  2. Institutionens årsrapport revideres af en godkendt revisor

Såfremt anmodningen godkendes, skal nedenstående skabelon anvendes ved indsendelse af budget og regnskab.

Budget- og regnskabsskema alene for driftstilskuddet

Indsendelse af materiale + spørgsmål m.m.

Alle driftstilskud er som udgangspunkt oprettet på Tilskudsportalen. Hvis du er oprettet på Tilskudsportalen kan du sende materiale, spørgsmål m.m. direkte til din kontaktperson gennem Tilskudsportalen. Hvis du ikke er oprettet på Tilskudsportalen, kan du sende materiale, spørgsmål m.m. til driftstilskud@sbst.dk.

Du finder tilskudsportalen her

Driftstilskudsmodtagerne følger nedenstående årshjul

I årshjulet fås et samlet overblik over, hvilket materiale der skal indsendes og hvornår på året det skal gøres. Materialet afhænger af institutionens kategori, hvilket fremgår af tilskudsbrevet. 

Årshjul for driftstilskudsmodtagere 2024

Spørgsmål

Har du spørgsmål, du ikke kan finde svar på, er du velkommen til at kontakte Social- og Boligstyrelsens driftstilskudsteam. 

Driftstilskudsmodtagere kan kontakte Social- og Boligstyrelsen via tilskudsportalen. Hvis du ikke er oprettet på tilskudsportalen, kan Social- og Boligstyrelsen kontaktes på mail: driftstilskud@sbst.dk eller på telefon: 72 42 41 33 hverdage mellem kl. 10 og kl. 12.

Du finder Tilskudsportalen her

Kontakt

Driftstilskudsteamet

Tlf: 72 42 41 33
Email: driftstilskud@sbst.dk

ULFRI, ULHAN og direkte tilskud ikke omfattet

Hvis en institution modtager tilskud til driftsudgifter via en ansøgningspulje (fx ULFRI eller ULHAN), henvises der til den relevante puljes side.

Hvis en institution modtager et direkte tilskud, henvises der til tilskudsbrevet eller sektionen om direkte tilskud i menuen. 

Ovenstående typer tilskud er ikke omfattet af informationen på denne side om driftstilskud.