Fritidsliv skaber identitet
Hvis borgeren ikke kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, kan fritidslivet være med til at forme ens identitet efter skaden, men et almindeligt AMU- eller aftenskolekursus er sjældent det optimale for borgeren med erhvervet hjerneskade. Fritids- eller undervisningstilbuddet skal helst foregå på specialiserede hold.
Gode råd til undervisning af hjerneskaderamte
Undervisningen skal målrettes mennesker med hjerneskade og foregå:
- På små hold, typisk få timer om dagen.
- Sammen med andre hjerneskadede, så de har mulighed for at skabe netværk.
- Med undervisere, der har kendskab til hjerneskader.
Uddannelse kan give mod på et andet job
Det at deltage i undervisning eller tage en uddannelse kan ofte styrke de ramtes selvtillid så meget, at nogle af dem får mod på at komme tilbage til arbejdsmarkedet i et andet job.
For andre kan et undervisningstilbud fx på skoler med specialundervisning for voksne give inspiration og overskud til at genoptage fritidsinteresser og hobbies fra før skaden. Eller skabe lyst til at opdyrke nye, som de ikke havde tid til før skaden.