Formålet med rådgivningen er at styrke borgerens trivsel og jeres faglige handlemuligheder i en særlig kompleks enkeltsag om en ung, der befinder sig i overgangen til voksenområdet, eller en voksen. Rådgivningen skal understøtte bedre trivsel og stabilisering hos den unge eller voksne ved at forebygge akutte og hyppige skift i indsatser. VISO vægter i rådgivningen inddragelse af hele det professionelle og personlige netværk og tager afsæt i borgerens perspektiv på egen situation på det niveau, som er muligt. Rådgivningen er målrettet både udfører og myndighed.
Rådgivningen er målrettet jeres mest komplekse sager, hvor borgerne har komplekse udfordringer og omfattende støttebehov, og hvor det er en vanskelig opgave at hjælpe de unge og voksne til en hverdag uden for eksempel magtanvendelser, svær selvskade, mistrivsel og hyppige skift i indsatser, på trods af særligt tilrettelagte tilbud.
Sammen tilrettelægger vi rådgivningsforløbet, så det imødekommer behovet for at skabe stabilisering og kontinuitet. VISO stiller sig til rådighed for udredning, rådgivning, sparring og forankringstiltag i forløbet. I rådgivningen tages der afsæt i udfordringerne på flere niveauer, og VISO vil rådgive om tiltag og forståelser, som kan være med til at skabe realistiske og mulige forandringer til borgerens bedste.
Et forløb tilrettelægges med høj grad af fleksibilitet, for eksempel i form af rådgivning til forskellige parter i sagen på forskellige tidspunkter i forløbet. Der vil i forløbet også være faser, hvor VISO træder i baggrunden og stiller sig til rådighed for sparring efter behov. Et forløb i en særligt kompleks enkeltsag vil derfor vare længere end klassiske rådgivningsforløb i en enkeltsag. Der vil være løbende statusmøder, hvor VISO formulerer faglige anbefalinger målrettet jeres aktuelle arbejde med borgeren, ligesom der løbende vil være forankringsunderstøttende aktiviteter. I denne type rådgivningsforløb kan VISO tilbyde udredning af borgerens funktionsniveau i det omfang, som kompleksiteten tilsiger.
Er I interesseret i denne type rådgivningsforløb, kan I kontakte VISO i telefontiden eller rette henvendelse omkring et rådgivningsforløb i en særlig kompleks enkeltsag via VISOs henvendelsesform. Her kan du markere, at der er tale om en særlig kompleks sag.