Social- og Boligstyrelsens rådgivningsfunktion på hjemløshedsområdet (Rådgivningsfunktionen) tilbyder individuelt tilrettelagte rådgivningsforløb til både kommuner og § 110-boformer.
I et individuelt rådgivningsforløb tilrettelægges støtten med udgangspunkt i kommunens eller § 110-boformens valgte udviklingspunkter og formulerede mål. Udviklingspunkterne udvælges på baggrund af en afdækning af eksisterende praksis og en række prioriterede anbefalinger. Rådgivningsforløbet tilpasses og tilrettelægges derfor i høj grad de lokale behov og den lokale kontekst.
Rådgivningsfunktionens implementeringsstøtte tager udgangspunkt i generel viden om implementering og de mangeårige erfaringer med implementering af Housing First-tilgangen, som Rådgivningsfunktionen har oparbejdet siden Hjemløsestrategien i 2009. Rådgivningsfunktionen har særligt fokus på tre centrale forudsætninger for en stærk forankring af Housing First-tilgangen.
De tre forudsætninger er:
- En systematisk tilgang til at skaffe boliger til indsatsen.
- En systematisk praksis for at tilbyde borgere i hjemløshed, der flytter i egen bolig, social støtte efter de specialiserede støttemetoder.
- En organisering og et samarbejde mellem relevante aktører, som understøtter udførelsen af indsatsen.